Esquema per temes
BIOLOGIA 2n Batx.
Comencem el segon curs de Biologia i ho farem amb unes paraules de la científica que dona nom al nostre laboratori i de la qual ja hem parlat moltes vegades a classe: Lynn Margulis.
Tenim tot un curs per davant i moltes coses per descobrir i aprendre!
Tema 1
Metabolisme
El metabolisme és el conjunt de reaccions químiques que tenen lloc en una cèl·lula o per extensió en tot l'ésser viu.
Aquest primer bloc de segon de batxillerat ens ocuparà quasi tota la primera avaluació. Correspon als temes 1, 2, 3 i 4 del vostre llibre i a l’apartat del mateix nom de selectivitat.
En aquest apartat trobareu primer una sèrie de recursos: Un quadre resum del metabolisme i les diapositives de les presentacions que utilitzarem en classe per explicar aquests temes, podeu imprimir-les i utilitzar-les per seguir les explicacions de l’aula i prendre apunts. Per últim hi ha un recull de pàgines web i vídeos que us poden ser útils per treballar aquests temes.A part del treball en l’aula haureu de realitzar una sèrie d'activitats telemàtiques que estan dividides en dos apartats: catabolisme i anabolisme.
-
En primer lloc teniu tres animacions de la glucòlisi, del cicle de krebs i de la cadena respiratòria i fosforilació oxidativa. Desprès de visionar-les heu de triar una i realitzar la tasca: Animacions del catabolisme. Quan acabeu la feina envieu-me el fitxer (màxim 300 Mb).
-
Com a activitat voluntària podeu exposar oralment aquesta tasca a l'aula.
-
En segon lloc teniu un vídeo sobre la fase lluminosa de la fotosíntesi que podeu visionar per entendre millor el que hem treballat a classe i presentar un resum com a tasca voluntària.
Catabolisme
Anabolisme
-
- Aquest tema
Tema 2
Genètica
Ens endinsarem ara en el món de l’herència, però abans de fer-ho cal que fem un repàs a conceptes del curs passat. Deixo per vosaltres el repàs dels aspectes relacionats amb l’ADN, la reproducció cel·lular (mitosi i meiosi) i els cicles vitals. Aquí revisarem conceptes relacionats amb els temes 11 i 12: Les mutacions, els gens i l’enginyeria genètica i La reproducció i el desenvolupament dels organismes pluricel·lulars.En aquest segon bloc trobareu primer una sèrie de recursos: diapositives de les presentacions que utilitzarem en classe per explicar aquests temes (podeu imprimir-les i utilitzar-les per seguir les explicacions de l’aula i prendre apunts) i alguns conceptes previs sobre la herència, necessaris per entendre la genètica Mendeliana.
Hi ha una activitat telemàtica, cal que veieu la pel·lícula GATTACA i que desprès participeu activament en el Fòrum i trameteu la Tasca que se us encomana.
Per últim hi ha activitats que caldrà imprimir (problemes de genètica) o instal·lar en el vostre ordinador (el joc dels gens) i que revisarem a l’aula.
Les mutacions els gens i l'enginyeria genètica
La reproducció i el desenvolupament
dels organismes pluricel·lulars
Genètica Mendeliana
Tema 3
Evolució
La troballa d’organismes fossilitzats, d’espècies que no existeixen actualment, va fer comprendre a alguns naturalistes del segle XIX que les espècies no havien estat immutables des de l’inici de la vida a la Terra. Ara l’evolució és un fet indiscutible i intentem esbrinar com ha tingut lloc.
Respecte als recursos, en aquest bloc hi haurà alumnat que no cursa CTMA i que per tant necessitarà repassar alguns aspectes del temps geològic i de paleontologia. A continuació trobareu l’enllaç a dos pàgina web molt interessant on hi ha activitats d’evolució. També disposeu de les diapositives de l'evolució humana.
En les d'activitats telemàtiques realitzareu:
- Un Quadern Virtual sobre una activitat de la web de Cristina Villalba: El joc de la selecció natural.
- Una activitat sobre textos d’evolució.
- Tenim programada una conferència titulada: La teoria de l’evolució i la seva influència en el pensament de l’home del segle XXI. Per tal de preparar-la ens connectarem amb l’autor mitjançant un xat.
Per últim teniu uns problemes d’evolució que corregirem a l’aula.
Tema 4
Ecologia
La Terra és un enorme sistema, en el que cada element es relaciona amb la resta, de manera que un canvi en un d’aquest elements produeix un “efecte papallona” en els demés. Gaia és la paraula amb la que anomenem al nostre planeta quan l’observem des d’aquest punt de vista, com un gran ecosistema en el qual interaccionen totes les parts que el formen. Podem dividir aquest sistema en cinc subsistemes per tal d’estudiar i comprendre millor el seu funcionament: l’Atmosfera, la Hidrosfera, , la Geosfera, l’Edafosfera i la Biosfera. La dinàmica dels quatre primers subsistemes, així com els recursos que contenen i els riscos, impactes i gestió que comporten els estudiem en CTMA. La biosfera però és l’objecte d’estudi d’aquesta assignatura. Concretament l’ecologia és la ciència que estudia les relacions que s’estableixen entre els éssers vius i el medi ambient.Molta part de l’ecologia la treballarem en la sortida al Camp d’aprenentatge de la Vall de Boí. Teniu també un enllaç a les diapositives amb les que explicarem els cicles biogeoquímics que podeu imprimir per tal de prendre apunts a l’aula.Tema 5
Microorganismes
Sota aquest nom s’agrupen tota una sèrie d’éssers vius molt diferents entre si, que tenen en comú ser molt petits i només observables amb el microscopi. Estudiarem el bacteris i els arqueobacteris que abans s’agrupaven en el regne Moners i que recentment s’han separat en dos dominis. I els microorganismes del tercer domini, els Eukarya, amb cèl·lules eucariotes, que inclouen les algues i els fongs microscòpics així com els protozous. Per últim mancarien els éssers vius que no estan formats per cèl·lules i són paràsits obligats, el virus. I els prions encara més enigmàtics!
L'última part d'aquest tema la biotecnologia microbiana, de la qual ja vam parlar el curs passat, l'eplicareu vosaltres als companys. Per fer-ho cal dissenyar algunes diapositives que us ajudin a fer aquesta explicació i serveixin als companys com a resum. Cada apartat inlourà un exercici pràctic.
A sota teniu la plantilla d'questes diapositives.
En aquest apartat l'activitat telemàtica cosisitirà en crear una base de dades (i un glossari) amb els microorganismes que hem observat al microscopi durant aquest dos anys, aprofitarem per descriure les estructures que podem observar i fer un breu resum de la seva morfologia, fisiologia, ecologia,...Teniu un exemple: Vorticella sp. que us servirà de guia per veure com ho heu de fer.
Tema 6
El sistema immunitari
Les relacions que mantenim amb el món dels microorganismes són nombroses i complexes. Nosaltres contenim gairebé deu vegades més microorganismes que cèl·lules pròpies. Però algunes espècies molt poc nombroses poden ser patògenes per a l’espècie humana, quan ens topem amb aquest microorganismes és quan actua el nostre sistema immunitari.
Però a vegades el sistema immunitari falla, no pot respondre (immunodeficiències) o respon exageradament (al·lèrgies, malalties autoimmunes).En aquest darrer bloc trobareu primer una sèrie de recursos: diapositives de les presentacions que utilitzarem en classe per explicar aquests temes i un quadre resum (podeu imprimir-les i utilitzar-les per seguir les explicacions de l’aula i prendre apunts).
A continuació hi ha una activitat telemàtica que realitzarem al final, caldrà resumir el que hem après explicant l’esquema-resum, però aquesta tasca la durem a terme comunitàriament mitjançant una wiki: El sistema immunitari.
Tema 7
Olimpíada de biologia