American Psicological Association (APA) (Adaptació 7a edició anglesa) de la Universitat Ramon Llull
Biblioguía de citas en estilo APA, 7ª edición, de la Universidad Complutense de Madrid
Biblioteca Universidad de Cantabria - Cómo citar bibliografía en estilo APA
El Manual de publicacions de l'American Psychology Association (APA) fou desenvolupat al 1929 per psicòlegs, antropòlegs i altres científics de les ciències socials per tal de normalitzar la seva escriptura acadèmica i facilitar-ne la lectura.
Actualment s'ha convertit en un referent per a estudiants i investigadors de la educació, el treball social, la infermeria i altres ciències socials, i s'ha traduït a molts idiomes.
La darrera actualització de les Normes APA correspon a la setena edició en anglès del Publication Manual of the American Psychological Association publicada al 2020.
Les citacions textuals són aquelles on reproduïm literalment les paraules de l'autor original, i segons el número de paraules utilitzades es canvia el format de presentació: les citacions amb més de 40 paraules es mostren d'una forma, i les citacions amb menys de 40 paraules, d'una altra. ⇒ Citació textual de menys de 40 paraules, en línia amb el text: (...) "si bé el camp de la psicologia clinica està relativament ben diferenciat en el context social, també és cert que la perspectiva ecosistèmica i complexa planteja una postura diferent de la que tradicionalment havia adoptat aquesta disciplina" (Serra, 2010, p. 132).
IMPORTANT: En les cites de menys de 40 paraules el punt va després de la citació.
⇒ Citació textual de més de 40 paraules, sense cometes, en un paràgraf apart i amb sagnat de 2,54 cm: L'avaluació ha seguit els mètodes de la bibliometria: Al respecte podríem dir que 2016 ha estat el gran any dels rànkings de les universitats a Espanya. L'augment dels mateixos i la repercusió d'alguns en diversos mitjans ha commocionat notablement el món tranquil de les universitats públiques ja que moltes d'elles s'han vist assenyalades i en la necessitat de justificar les seves posicions baixes. (Torra, 2017, p. 24)
IMPORTANT: En les cites de més de 40 paraules el punt va abans de la citació. |
Les citacions no textuals o paràfrasis són aquelles on reinterpretem amb les nostres paraules les idees de l'autor original: La perspectiva ecosistèmica s'emmarca a una postura diferent a la que s'associava a la psicologia clínica (Serra, 2010, p. 132). |
⇒ Si donem èmfasi al text, el text anirà per davant la citació: "si bé el camp de la psicologia clinica està relativament ben diferenciat en el context social, també és cert que la perspectiva ecosistèmica i complexa planteja una postura diferent de la que tradicionalment havia adoptat aquesta disciplina" (Serra, 2010, p. 132). ⇒ Si donem èmfasi a l'autor, l'autor i l'any aniran per davant del text seguit d'un connector (afirma, conclou, etc.) i a continuació el text entre cometes i la pàgina. Serra (2010) conclou: "si bé el camp de la psicologia clinica està relativament ben diferenciat en el context social, també és cert que la perspectiva ecosistèmica i complexa planteja una postura diferent de la que tradicionalment havia adoptat aquesta disciplina" (p. 132). |
1 AUTOR
(Hernández, 2021)
2 AUTORS
(Hess i Britchet, 2018)
(Chomsky et al., 1988)
CITACIÓ DE CITACIÓ
Es reprodueix una citació en la qual no s’ha obtingut accés directe a la font original. A la bibliografia final només hi pot constar el document que hem consultat. Es recomanable fer-ne el mínim ús possible d’aquesta fòrmula i consultar sempre l’obra original.
(Hernández, 2010, citat per Álvarez et al., 2012)
Hernández (citat per Álvarez, 2012) afirma que la perspectiva ecosistémica se enmarca en una postura distinta a la que tradicionalmente ha adoptado la psicología clínica.
DOS CITACIONS EN UN MATEIX PARÈNTESI
Si dins d’un mateix parèntesi volem citar dos obres diferents (o més) del mateix autor, s’ordenaran cronològicament, si :
(Martí, 2014, 2016, 2019)
Si són de diferents autors, les citacions dins del parèntesi se separen per un punt i coma i s’ordena alfabèticament:
(Mos, 2001; Núñez, 1999; Sánchez, 2002)
AUTOR CORPORATIU
Quan l'autor que citem sigui una associació, institució o corporació que tingui un sigles conegudes (per exemple, UNESCO, FAO), la primera vegada que ho citem al text escriurem el nom complet seguit de les sigles entre claudàtors, i la següent vegada i successives només l'abreviatura:
les dades demostren un augment de casos (American Psychological Association [APA], 2017)
les dades demostren un augment de casos (APA, 2017)
AUTORS AMB EL MATEIX COGNOM
Caldrà incloure les inicials del nom de l'autor en totes les cites dins del text:
(C. Suárez, 2008)
(T. Suárez, 2010)
En el cas que també coincideixin les inicials se poden posar els noms complets dels autors:
(Carme Sans, 1999)
(Clara Sans, 2002)
TREBALLS AMB EL MATEIX AUTOR I DATA
Quan vàries referències tenen el mateix autor i data per a diferenciar-les cal afegir tant en les cites en el text com en el llistat de referències una lletra minúscula després de l'any de publicació:
(Domingo i Planes, 2017a)
(Domingo i Planes, 2017b)
TREBALLS D'AUTORS NO IDENTIFICATS O ANÒNIMS
Quan el treball no tingui autor conegut cal citar en el text el títol i l'any de publicació. Si el treball es coneix com a "Anònim" se citarà així mateix:
(Manual of international law, 2005)
(Anònim, 2000)
Borrell, A. (s.d.). La crisi econòmica a Catalunya. Pagès.
Borrell, A. (2003a). La crisi econòmica al sector de la pagesia de Lleida. Pagès.
Borrell, A. (2003b). Mollerussa i la crisi dins del sector agrícola. Pagès.
Borrell, A. (2018). La recuperació de la crisi econòmica al Segrià. Pagès.
Malalties de la fruita de pinyol (2017). Graó.
Anònim (2020). L'educació Montessori, un repte del segle XXI. Pagès.
LLIBRE EN PAPER
LLIBRE ELECTRÒNIC
Guerrero, P. (2009). Lenguaje y textos. McGraw Hill.
Guerrero Ruiz, P. i Cano Vela, A. G. (2019). Lenguaje y textos gramaticales. Sintagma.
Wisdom, J. P., White, N., Goldsmith, K., Bielavitz, S., Rees, A. i Davis, C. (2007). Educational Technology & Society. Springer.
Tobler, R., Rohrlach, A., Soubrier, J., Bover, P., Llamas, B., Tuke, J., Bean, N., Abdullah-Highfold, A., Agius, S., O'Donoghue, A., O'Loughlin, I., Sutton, P., Zilio, F., Walshe, K., Williams, A. N., Turney, C. S. M., Williams, M., Richards, S. M., Mitchell, N. i Cooper, A. (2017). Aboriginal mitogenomes in Australia. Springer.
Tobler, R., Rohrlach, A., Soubrier, J., Bover, P., Llamas, B., Tuke, J., Bean, N., Abdullah-Highfold, A., Agius, S., O'Donoghue, A., O'Loughlin, I., Sutton, P., Zilio, F., Walshe, K., Williams, A. N., Turney, C. S. M., Williams, M., Richards, S. M., Mitchell, N. ... Cooper, A. (2017). Aboriginal mitogenomes in Japan. Springer.
CAPÍTOL DE LLIBRE EN PAPER
Saez, A. (2018). La condensación de partículas en los alimentos. Dins J. A. Rúiz (Ed.), Ciencia y tecnología de los alimentos congelados (pp. 36-54). Síntesis.
CAPÍTOL DE LLIBRE ELECTRÒNIC
Le Couteur, D., Kendig, H., Naganathan, V. i McLachlan, A. (2010). The ethics of prescribing medications to older people. Dins S. Koch, F. M. Gloth, & R. Nay (Eds.), Medication management in older adults (pp. 29-42). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-60327-457-9_3
ARTICLE DE REVISTA EN PAPER
ARTICLE DE REVISTA ELECTRÒNIC
Guerrero, P. (2009). Gramática en el aula. Lenguaje y textos, 32(2), 232-243.
Guerrero Ruiz, P. i Cano Vela, A. G. (2019). Ortografía en el aula. Lenguaje y textos gramaticales,12(3), 2-12.
Wisdom, J. P., White, N., Goldsmith, K., Bielavitz, S., Rees, A. i Davis, C. (2007). Grammar in the classroom. Educational Technology & Society,2(4), 24-34.
Tobler, R., Rohrlach, A., Soubrier, J., Bover, P., Llamas, B., Tuke, J., Bean, N., Abdullah-Highfold, A., Agius, S., O'Donoghue, A., O'Loughlin, I., Sutton, P., Zilio, F., Walshe, K., Williams, A. N., Turney, C. S. M., Williams, M., Richards, S. M., Mitchell, N. i Cooper, A. (2017). Aboriginal mitogenomes reveal 50,000 years of regionalism in Australia. Nature, 544(7649), 180-184. https://doi.org/10.1038/nature21416
Tobler, R., Rohrlach, A., Soubrier, J., Bover, P., Llamas, B., Tuke, J., Bean, N., Abdullah-Highfold, A., Agius, S., O'Donoghue, A., O'Loughlin, I., Sutton, P., Zilio, F., Walshe, K., Williams, A. N., Turney, C. S. M., Williams, M., Richards, S. M., Mitchell, N. ... Cooper, A. (2017). Aboriginal mitogenomes reveal 50,000 years of regionalism in Australia. Nature, 544(7649), 180-184. https://doi.org/10.1038/nature21416
ARTICLE DE DIARI EN PAPER
Esparch, P., Rius, N., Ferrer, M. i Martínez, G. (14 juliol 2020). Pols entre el Govern i la justícia per fer complir el confinament del Segrià: la Moncloa dona suport a la Generalitat, però la Fiscalia manté que és il·legal. Ara, pp. 4-5.
ARTICLE DE DIARI ELECTRÒNIC
Lafraya, C. (5 febrer 2020). La banca anticipa con 24.000 millones de provisiones los impagos de créditos. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/economia/20210205/6224438/banca-anticipa-24-000-millones-provisiones-impagos-creditos.html
Llei 17/2011, de 5 de juliol, de seguretat alimentària i nutrició. (2011). Boletín Oficial del Estado, 160, sec. I, de 6 de juliol de 2011, 71283-71319. https://www.boe.es/boe/dias/2011/07/06/pdfs/BOE-A-2011-11604.pdf
Les taules i figures s'han de citar degudament igual que qualsevol altre treball i incloure-les com a part de la bibliografia final (si no són d'elaboració pròpia).
Dins de les referències el format dependrà de la font de la qual hem obtingut la imatge (una imatge extreta d'un llibre, d'un article de revista o d'internet). Una imatge obtinguda d'una pàgina web s'inclouria així dins les referències:
Raphael. (2011). Portrait of a woman [Imatge]. Wikimedia Commons. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Raffaello_Sanzio_-_Portrait_of_a_Woman_-_WGA18948.jpg
L'estil APA dona unes directrius precises de com incloure imatges, taules i figures dins del treball, per més informació consulteu l'apartat de Taules i figures.
INFORME
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2018). La dinámica de la urbanización de África 2017: Áfricapolis, mapeando una nueva geografía urbana. Estudios de África occidental, Editorial OECD.
INFORME ELECTRÒNIC
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2020). La dinámica de la urbanización de África 2020: Áfricapolis, mapeando una nueva geografía urbana. Estudios de África occidental, Editorial OECD, https://doi.org/10.1787/b6bccb81-en
TESI / TREBALL ACADÈMIC NO PUBLICAT
Martínez, M. (2013). Evaluación de un programa de intervención en salud sexual y reproductiva en grupos seleccionado [Tesi doctoral no publicada]. Universitat de Lleida.
TESI / TREBALL ACADÈMIC DIPOSITAT AL REPOSITORI INSTITUCIONAL
Navarro, A. (2020). Enjoying Literature: An Introduction to Young Adult Literature and English Classics in High School [Treball de fi de Màster, Universitat de Lleida]. http://hdl.handle.net/10459.1/69285
ACTA DE CONGRÉS PUBLICAT EN UN LLIBRE
López, I. (2005). Papel de la mujer en la mejora social y búsqueda de la calidad de vida. A D. Limón Domínguez (Dir.), ¿Construimos alternativas educativas desde los movimientos sociales?: XVIII Jornadas de pedagogía social (pp. 21-28). GIEPAD.
PRESENTACIONS, PONÈNCIES, PÒSTERS PRESENTATS A CONGRESSOS
Bland, A. (Novembre 2017). The implementation of a junior Samoan language programme in a South Island, New Zealand secondary school context [Presentació]. Australian Association for Research in Education (AARE) Conference 2017, Canberra, Australia. https://bit.ly/37DvrHR
PÀGINA WEB
World Health Organization. (Març 2018). Questions and answers on immunization and vaccine safety. https://www.who.int/features/qa/84/en/
WEBINAR
Esteban, A. (2020). El Arte visual. Cómo seducir al lector mediante técnicas de merchandising: Escaparatismo [Webinar]. Mares Virtuales. https://maresvirtuales.com/noticias/cuarentebinar-el-arte-visual/
APP
Appixi (2020). LeafSnap - Plant Identification (versió 1.4.3) [Aplicació mòbil]. Google Play. https://play.google.com/store/apps/details?id=plant.identification.snap&hl=es&gl=US
VÍDEOS EN LINIA
Hablemos de historia. (6 gener 2018). Secretos de la Historia National Geographic: La verdad sobre Hitler [Arxiu de vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=C1JTpjk72nk
PRESENTACIONS PPT
Pickard, B. (2011). Social responsibility > Social marketing > Social media [Slideshare]. Presentació diapositives. https://www.slideshare.net/bobpickard/social-responsibility-social-marketing-social-media
INFOGRAFIA
Protecció Civil (2020). Mesures de seguretat en restauració [Infografia]. Departament d'Interior. Generalitat de Catalunya. https://interior.gencat.cat/web/.content/home/030_arees_dactuacio/proteccio_civil/consells_autoproteccio_emergencies/coronavirus/infografies-descarregables/infografia-terrasses-instagram.pdf
PODCAST
Emprendals (@emprendals). (2017-present). Tendencias digitales 2021 [Audio podcast]. Spotify.https://open.spotify.com/episode/7p4IgMrYGl0u7m0eYLmUCf?si=LFjReRsNTRKghSGa_X_l-A
Dins de les imatges, el format APA diferencia entre taules i figures:
Elements a tenir en compte:
Figura/Taula X (en negreta)
Nom de la taula/figura (en cursiva)
[Figura/Taula]
Nota (en cursiva). Frase descriptiva.
En el cas que es facin anar taules i figures que NO siguin d'elaboració pròpia, l'apartat de notes haurà de fer referència a l'autor i font, i haurà d'incloure la seva referència dins l'apartat de referències bibliogràfiques. (Per més informació sobre figures o taules, consulteu el pdf adjunt)